Gezamenlijk een woongebouw voor ouderen realiseren in Amersfoort

Een uitleg is gegeven op onze homepage, maar de plek hier op het forum is uitstekend geschikt om dit idee met forumbezoekers ook verder uit te werken

Op maandag 9 maart hebben we met groep volgers dit idee verder vormgegeven door middel van een Canvas. Een uitwerking van dit overzicht hebben we onder de afbeelding geplaatst. Dit wordt tevens toegezonden aan de volgers van dit idee.

Project titel: “Gezamenlijk een woongebouw voor ouderen realiseren in Amersfoort”

Doel van dit Floqz | Idea?

Het bouwen of verbouwen van een duurzaam woongebouw.

Welke belanghebbenden zijn er?

Ontwikkelaars, gemeente en andere professionele partijen.

Hoe gaan we met de projectcommunicatie om?

Daar beslissen we later over. Wel is het mailadres van 1 deelnemer gedeeld om mogelijke locaties en voorbeelden te verzamelen.

Welke eisen & randvoorwaarden stellen wij ons?

Het pand ligt rondom de binnenstad. (Hogeweg)

Het pand biedt individuele woonruimten.

Voorkeur voor bestaand, omgebouwd pand.

Het pand heeft ook een buurtfunctie. Het trekt de buurt naar binnen, bijvoorbeeld met activiteiten in een gedeelde ruimte.

Het moet geen hoge woontoren zijn.

De woonruimte biedt genoeg ruimte voor ieder individu (privacy), maar je kunt ook het collectief opzoeken in een gezamenlijke ruimte. Het biedt een grote bijdrage aan zelfredzaamheid.

Een woning heeft een individuele berging, eigen buitenruimte, is levensloopbestendig, open keuken.

Welke deelnemers zijn er bij dit project?

Veel verschillende leefstijlen. Mag ook met andere leeftijden gemixt worden. 1 en 2 persoonshuishoudens. Het aantal particuliere deelnemers mag groeien. Door bijvoorbeeld in het volgende WoonEvent het Floqz | Idea te tonen en het onder de aandacht te brengen via social media en de volgers, die niet op de avond aanwezig waren.

Wat is de omvang en inhoud van het project?

25-50 woningen, van 65-85 m2, gemengd huur en koop, sociale huursector en vrije huursector.

Tijdlijn

Geen 6-7 jaar project, bij voorkeur binnen 2 jaar.

Volgende stap na het tweede WoonEvent, bijvoorbeeld 20 april, 19:30, zelfde locatie. (Nagekomen bericht: In verband met de Corona crisis, is dit niet mogelijk en plannen we dit zodra het mogelijk is.)

Wat mag het budget zijn?

Voornamelijk vrije sector huur, 600,- tot 1000,-

De woonlasten worden laag gehouden door te bouwen met een lage energielast.

Aannames belemmeringen en risico’s

Door een simpel project te maken, wordt de kans op haalbaarheid groter.

Veel tijdsinspanning kan een belemmering zijn voor de deelnemers aan dit project.

Veel verzanden in gedoe, bijvoorbeeld in de gemeenschappelijke ruimte.

Wat een mooi project. Graag volg ik het proces en wil ik jullie ondersteunen als kan.
Succes!

Hoi Barbara,

Ik betrek je graag in het vervolg. In tijden van Corona is het lastig om offline een vervolg te geven. Er zijn 2 oplossingen naar mijn mening: we wachten met de uitwerking tot de overheidsmaatregelen opgeheven worden, of we gaan experimenteren met het organiseren van een online sessie.

Daarnaast meende ik dat je ook betrokken was op het WoonEvent van Amersfoort met betrekking tot de zorgsaame buurt? Dit Floqz | Idea is op 9 maart door afwezigheid van de volgers niet goed uitgewerkt. Misschien kunnen we dat ook eens online gaan proberen uit te werken met de volgers?

Groet,

Sander