Kerngroep van start!

De afgelopen weken heb ik jullie gezocht. Middeninkomens die in de knel zitten op de woningmarkt en graag meedoen aan deze kerngroep om je te verbinden met gelijkgestemden. Verhalen beluisterd en opgeschreven, om zo te komen tot deze plek waar jullie elkaar kunnen ontmoeten. We hebben even een aanlooptijd nodig gehad om dit forum en bijbehorende website op orde te krijgen, maar hier zijn we dan. Welkom!

Wat gaan we doen?
Omdat we lerend ontwikkelen beginnen we met een besloten groep. Dat betekent dat alleen op uitnodiging nieuwe leden worden toegelaten. Wie dan? Ja diegenen die echt goed passen, zich herkennen in de visie en echt iets toe te voegen hebben. Ken je die mensen? Tip me en dan nodig ik ze uit.

Nieuwe berichten en onderwerpen posten
Ik zal jullie als community manager de komende tijd voeden met discussieonderwerpen en vragen. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om mij, maar om jullie. Dus hebben jullie vragen of interessante discussieonderwerpen, ga vooral je gang. Ik ben benieuwd waar jullie mee komen!

Kerngroep
Jullie zijn de eerste kerngroep. We werken toe naar een actieve groep van 50 man. Als dat loopt kijken we waar we staan om een vervolgstap te maken. Waar gaan we mee door en wat laten we achter ons? Geef vooral aan waar je behoefte aan hebt.

Alvast een eerste vraag: Wat zou je graag van andere deelnemers leren en horen?

Sparren en uitwisselen om tot oplossingen te komen klinkt goed. Door hier met elkaar in gesprek te gaan komen er mogelijk nieuwe oplossingen in beeld waar niet eerder aan gedacht is. De komende dagen nodigen we nog meer mensen uit om mee te doen aan de discussie. Kan je voor hen iets uitleggen over de situatie waarom jullie niet in aanmerking komen voor een hypotheek? Dan kunnen zij ook aanhaken.

Wij stuiten vooral op de hoge prijzen van koopwoningen in de stad. We zijn mede daarom -en vanwege het groen en de ruimte- op zoek naar mogelijkheden buiten de stad, in de randgemeenten of dorpen. Maar daar is het ook niet makkelijk, omdat een goede plek nog steeds heel duur is. Zo zitten we al helemaal in de polder te kijken, wat wel weer erg ver van een groot dorp of stad is. Hopelijk kunnen we elkaar inspireren en helpen, en wellicht instanties zover krijgen dat ze meer met onze behoeften rekening houden.

1 like

Goed om je hier te zien! Ja de prijzen in stad zijn inderdaad hoog. En hoe groot zijn de prijsverschillen precies? En wat voor soort mogelijkheden zie je om de instanties te beĆÆnvloeden? Ik ben benieuwd!

Het is een herkenbare situatie dat wonen in de stad nagenoeg onbetaalbaar is. In ons geval zijn de woningen die beschikbaar zijn, over het algemeen relatief klein van oppervlak en zullen daardoor niet bestendig zijn voor de langere termijn als we ooit een gezin zouden willen stichten.

1 like

Herkenbaar. Ik heb ook een topic over de financiƫn gestart.

Ik stuit zelf vooral op het probleem van de bureaucratische regels, waardoor ik eigenlijk overal buiten de boot val en in een woning woon die eigenlijk voor anderen bedoeld is, maar waar ik dus niet uit kan omdat de bureaucratische regels bepalen dat ik nergens voor in aanmerking kom.

Het zou fijn zijn om meer invalshoeken te krijgen. Misschien dat mensen ineens iets weten in hun buurt, via via bijvoorbeeld. Of dat mensen van een manier van wonen weten waar ik nog nooit van heb gehoord maar die goed bij mij zou kunnen passen. Ik heb geen idee. Bring it on!

Goed om van je te horen Dianne! Klopt het dat je dan niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning? Heb je weleens gedacht aan woonboten of co-housing? Samen met anderen een woning kopen of huren?

Ja dat zou misschien ook wel een optie zijn. Ik kom wel in aanmerking voor sociale huur, maar mijn nieuwe woning moet aan bepaalde eisen voldoen. Vandaar.

Moet de woning van jou of van de corporatie aan bepaalde eisen voldoen?

Van mij, of van de bureaucratie, omdat ik anders in de problemen kom. (Ik moet voorzienbaar verhuizen.) Daarnaast heb ik echt frisse lucht nodig dus steden zijn geen optie. Verder ben ik musicus dus als er staat dat het een gehorige woning is dan lijkt me dat ook niet heel handig voor de buren, hihiā€¦ :wink:

1 like

De maatschappij doet erg alof je er zelf voor kieat om duur te wonen, maar als je via studenten woning, naar anti-kraak gaat, omdat je nergens voor in aanmerking komt. Dit wordt verbouwd, je relatie eindigt waardoor samenwonen van de baan is, de enige optie een jaarcontract voor 850,00 exclusief is, omdat de hele woning markt en salaris uit verhouding is. Is het dan echt een keuze?

:confused:

Lastige situatie @19Fleur94. Ja dat is precies waar woningzoekenden tussen wal en schip vallen. Woon je nu inderdaad anti-kraak? Klopt het dat je nu in de vrije sector een huurwoning zoekt?