Vrije sector: uitkomst of uitbundig duur?

Van vrienden hoor ik dat als een koopwoning geen optie is, vrije sector huur vaak in beeld komt. Het lijkt een mooie oplossing: tijdelijk huren en dan kopen als dat tot de mogelijkheden behoort. Je zit niet vast aan een hypotheek en ben vrij om te gaan en staan waar je wilt. Maar hoe flexibel ben je eigenlijk? Maken de randvoorwaarden en de huidige prijzen dat wel mogelijk?

De huurprijzen in de Randstad zijn aan de hoge kant en blijven stijgen. Zie ook dit artikel van de NVM: “Woningaanbod in vrije huursector blijft ver achter bij de vraag”. Dit wordt er geschreven over het middensegment:

"Voor een groeiende groep huishoudens – met name de middeninkomens - dreigt een huurwoning in de vrije sector onbetaalbaar te worden, stellen NVM en VGM NL. “Het probleem is dat deze groep is aangewezen op het middensegment”, zegt NVM-voorzitter Ger Jaarsma. “Ze verdienen te veel om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning en door de striktere financieringsregels en beperking van de leencapaciteit kunnen ze ook geen huis kopen. Feitelijk vallen ze tussen wal en schip.”

Hebben jullie hier ervaringen mee? Al eens gereageerd op een vrije sector woning of navraag gedaan naar de randvoorwaarden? Wat waren de resultaten en de keuzes die je toen hebt genomen?

Ik ervaar ook dat ik en mijn vriend tussen wal en schip vallen. Wij komen net niet in aanmerking voor sociale huur, maar koop in onze stad (utrecht) is ook haast geen optie. Ik ben freelancer en mijn vriend werkt in de retail, dus qua inkomen zitten wij niet zo hoog zoals sommige van onze vrienden. Voor hen is een huis van 3 tot 4 ton geen probleem en zij kunnen overgaan tot koop, wat natuurlijk fijn is als je daar klaar voor bent en een mooie plek hebt gevonden.

Wij hebben een lange tijd in onderhuur gezeten in Utrecht, maar zijn nu opzoek naar een nieuwe plek, waarbij we eigenlijk net aan onze zoektocht zijn begonnen. We staan zowel open voor huur als koop, maar komen wel steeds meer tot de conclusie dat Utrecht steeds lastiger gaat worden als je niet met z’n tweetjes in een studio wil zitten, en een klein beetje ruimte wilt.

Op dit moment zijn we dus aan het orienteren wat nu een goede optie voor ons zou zijn…

Heb je al aan andere opties gedacht. En die al uitgezocht? Ik ben benieuwd waar je aan denkt. Ik zag vandaag ook weer een artikeltje langskomen over huurders die nauwelijks opwaarts kunnen bewegen.

Ik denk dat dit artikel wel redelijk klopt voor onze situatie. Vooral wat betreft de prijzen. Wij zitten niet in een sociale huurwoning nu. We hebben op dit moment geen woning (we zijn op reis). We staan absoluut open voor creatieve oplossingen, en hebben de afgelopen jaren o.a. op een camping gewoond en veel huizen (en huisdierenoppas) gedaan. Hartstikke leuk, maar we willen ook wel eens een eigen plekje. Zeker omdat ik voor mijn bedrijfje veel post moet ontvangen. Het wordt dus kijken naar de mogelijkheden als we terug komen van onze reis.

Ik kan me voorstellen dat jullie een eigen stekkie willen inderdaad. Een mooie gelegenheid om op reis je alvast te orienteren. Wellicht kan je anderen vragen eens mee te denken hier. @joyce_hartogh, bijvoorbeeld, die moeite heeft met het vinden van een hypotheek. Of @Victor, die op zoek is naar een woning met groen. Wat zouden jullie samen kunnen doen?

Hoi Mandy,

Ben je al wat verder gekomen in jouw zoektocht? Ik denk graag met je mee.

Hi! We hebben nu een tijdelijke plek gevonden in Utrecht (van iemand die op 3 maanden reis gaat) Alleen de maand februari hebben we nog niks…Maargoed dan zwerven we misschien wat rond. In die 3 maanden kijken wat we daarna kunnen doen…o.a. kijken wat we voor hypotheek kunnen krijgen, huur of misschien antikraak.

Ok, dan is het inderdaad een tijdelijke oplossing die je nu hebt.

Ten aanzien van je zoektocht in de huursector/koopsector kunnen de corporaties in Utrecht je misschien ook wat helpen. Het vrije sectorsegment dat de corporaties verhandelen plaatsen ze vaak op Rooftrack. In Utrecht staan er een aantal woningen te huur. Persoonlijk vind ik ze nog wel aan de prijs, maar misschien past het jou wel. De corporaties verkopen ook regelmatig woningen. Dat verloopt vaak via de makelaars en dus via Funda, maar je vindt ze vast ook op hun sites.
In ons WoonEvent uit Nieuwegein zijn diverse oplossingen verkend. Dat wordt zaterdag vast op onze site gezet en biedt nieuwe aanknooppunten om nieuwe onderwerpen te bespreken op dit forum. Denk bijvoorbeeld aan de niche-oplossingen zoals friendscontracten (gezamenlijk met anderen huren) of woningen in de executieverkoop. Misschien levert dit weer nieuwe ideeën voor je op.
Ben benieuwd of deze tips je wat verder helpen.

Dankje voor de tips! Ik ga ze zeker bekijken. Snel al even op Rooftrack gekeken en inderdaad wel prijzig. €1500,- voor 60m2 is wel erg veel geld…

Bedankt in ieder geval!

Hoi Mandy, kwam onlangs dit project van Wonam tegen. Is dat iets voor jou?