Woningzoekenden kunnen elkaar helpen

Gepubliceerd op: https://floqz.nl/woningzoekenden-kunnen-elkaar-helpen/

Woningzoekenden kunnen elkaar helpen De afgelopen weken vielen mij weer diverse krantenberichten op. Ze geven aan dat de woningmarkt alleen maar vaster komt te zitten en dat de woningbouwproductie achter op schema ligt. Zo bouwden de corporaties slechts de helft van de woningen, dat gewenst was. Uiteraard zijn er allerlei redenen te bedenken waardoor dit…

1 like

Heel fijn dat Floqz is opgestaan, zodat woningzoekende elkaar kunnen helpen om tot een woonoplossingen te komen.

Vanavond hoorde ik de situatie van een echtpaar in de 80 die beide ondersteuning nodig hebben. Ze kunnen nog langer zelfstandig thuis wonen, maar voor hoe lang? Ik stelde voor om met het echtpaar eens te spreken over het inhuren van extra ondersteuning. Echter hebben ze een vrijstaand huis met veel grond , maar het geld zit in de stenen en ze hebben niet de financiële middelen om bijvoorbeeld 2 a 4 uurtjes per week extra hulp in te huren.

Optie voor het echtpaar zou zijn om huis te verkopen en dan te verhuizen naar een appartement.Maar hoe lang zouden ze daar dan wonen?

Het zou toch mooi zijn als er samen met de sociale netwerk , buurt onderzocht kan worden hoe dit echtpaar geholpen kan worden. Ook zijn er in hun huis mogelijkheden om een gedeelte te verhuren. Dan hebben ze gelijk hulp in huis.

De mogelijkheid om hun huis te ruilen is ook een optie voor dit echtpaar.

De volgende stap is om met het echtpaar opnieuw te spreken over hun wensen en mogelijkheden. Tip is om tijdje nemen voor het gesprek.

Wordt vervolgt.

Barbara

1 like

Hoi Barbara,

Wat een mooie casus. Dat is nu precies zo’n situatie waarvan wij denken: dat moet toch te organiseren zijn! Mijn verwondering is dan vervolgens, waarom dit niet is gebeurd. Ik denk dat het vaak ook onbekendheid is. Onbekend met de mogelijkheden, die jij benoemt als oplossing, maar ook onbekendheid van de omgeving met deze situatie. Zou het helpen jouw bedachte oplossingen in de buurt eens te verspreiden? Bijvoorbeeld door briefjes in de brievenbus?

M.vr.gr,

Sander

Sander,
Prima om de vraag in de (huidige) woningmarkt op deze manier te benaderen. Het bij elkaar brengen van verschillende partijen en groepen “klanten” levert altijd weer nieuwe inzichten en mogelijkheden op.
Met name ook de groep “ouderen” vergt aandacht. We moeten er dan ook wel voor blijven zorgen dat juist nu de goede woningen gebouwd worden en niet alleen focussen op woningen waar nu vraag naar is (groot en duur) en waar we wellicht straks spijt van hebben.

1 like

Beste Barbara,
sinds kort ben ik met een nieuw initiatief in aanraking gekomen “Kamers met aandacht”. Waarin jongelingen, professioneel begeleid onder andere op kamers bij senioren kunnen gaan, in ruil voor een beetje aandacht en met de wisselwerking van de levenswijsheid van een senior kan dit een succesvolle match zijn om in de bestaande huidige woning te blijven. Elkaar ondersteunend en uiteraard met een geldige huurovereenkomst, vergoeding en looptijd.

https://kamersmetaandacht.nl/

Met vriendelijke groet, Sylvia Witteman
kamers%20met%20aandacht

1 like