Woonbeurs Rotterdam!

Gister was de woonbeurs in Rotterdam!
Ik ben heel erg benieuwd wie er allemaal verhuis geneigd zijn in rotterdam, uit welke wijken iedereen komt en waar iedereen graag heen wil verhuizen!

Zullen wij het gesprek aangaan? Deel jouw woonwens!

1 like

Misschien kunnen we de verzamelde woonvragen op de geeltjes hier ook plaatsen? @barbara1 ?

1 like

Lijkt mij een goed idee!

1 like

Barbara zal ze snel ook posten begreep ik

Op de woonbeurs in Rotterdam heb ik voor het eerst kennis mogen maken met Floqz. Enorm leuk gesprek mogen hebben met @Sander. Zowel als young proffesional als jonge starter die een woning zoekt. In korte tijd al veel geleerd en ben er nu al zin in om in de toekomst nog meer te mogen leren van Floqz.

2 likes

Dank je @MounirBAkkali . We (Floqz en Woonlink) willen graag mensen met een woonvraagstuk helpen en geloven erin dat woningzoekenden meer mogelijkheden hebben dan ze aanvankelijk denken. Wij ontsluiten professionals met woningzoekenden, woningzoekenden onderling en bieden inspiratie door net even anders te denken en vragen te stellen.
Als je jouw woonvraag wilt posten, dan kunnen we hier eens mee gaan oefenen. Mogelijk biedt dat ook perspectief voor anderen. Mijn credo is: gewoon starten en een zwaan-Kleef-aan-effect creeeren.
Alhoewel de Floqz-activiteiten nog vooral in omgeving Utrecht zijn, hebben we ook netwerken in Rotterdam. Het volkshuisvestingssysteem in Nederland is overal hetzelfde :wink:.

2 likes

Wat zou je nog meer willen weten?

1 like

@Sander @Nawal_Imaankaf Mijn woonvraag is: Wat zijn de mogelijkeheden om een (het liefst sociale) huurwoning te bemachtigen in de woonplaats waarmee je binding heb. In ben geboren en getogen in het dorp waar ik nog steeds woon. Familie, vrienden, sport en werk alles is in het drop. Alleen is het zo lastig om hier een woning te bemachtigen. Ik sta al nu 5 jaar ingeschreven maar ik kom bij lange na niet in de buurt voor een sociale huurwoningen. Particulier is er geen aanbod wat ook te betalen is. Hebben jullie tips voor mij?

1 like

@Nawal_Imaankaf echt een typische vraag waar jij mogelijk op kan helpen met jouw kennis van het verhuurproces. @MounirBAkkali over welk dorp heb je het? Dat kan ons helpen aan info rondom woningtoewijzing en actieve corporaties.

@Sander Het betreft het dorp Bodegraven. De woningcorperatie die hier actief is is Mozaiëk Wonen.

Hallo Mounir,

Ik heb iets meer context nodig zodat ik je goed kan adviseren! Hoe oud ben je? En wil je alleen verhuizen of gaat er iemand mee?

Zodra ik antwoord krijg op deze vragen zal ik je adviseren!

Groetjes,

Nawal

Tijdens de woonbeurs hebben wij de vraag gekregen naar een koophuis in delfshave.
Momenteel woont meneer in een huurhuis en zou graag willen doorstromen naar een koophuis.
Zijn er nog koophuizen te verkrijgen van rond de 2,5 ton?
Wie heeft een tip, idee die hij of zij zou willen delen.

1 like

Tijdens de woonbeurs kwam ik in gesprek met een mevrouw die een woonruimte in Rotterdam zoekt met een atelier. De woonruimte mag een appartement , maar ook een studio zijn.
Welke tips zijn er voor haar zoektocht?

1 like

Woningruil is dat mogelijk? Welke rol kan de coöperatie hebben hierbij?

Echtpaar is op zoek naar een woning in de gemeente Westland.
Ze zijn nu woonachtig in Nieuwenkerk.

Het echtpaar heeft een eengezinswoning en zou graag een gezin blij maken met hun huizenruil.

1 like

Hallo Nawal,

Ik ben 23 jaar en het nog de de bedoeling dat ik alleen ga verhuizen. Ik laat nog geen woning achter.

1 like

Hallo Mounir!

Dank voor je info. Onderstaand mijn advies!

Geen binding
Om in aanmerking te komen voor een woning in Bodegraven speelt binding geen rol helaas. De woningbouw heeft ervoor gekozen om deze voorrangsregeling niet op te nemen in de advertenties, wat best wel jammer is uiteraard!

Tip 1: maak kenbaar bij je woningbouw dat jij als jongere hier tegen aanloopt en dat je hierdoor moeilijk aan een woning komt. Doe dit per brief/ e-mail. Op dit moment lijkt het erop dat de woningbouw geen rekening houd met de jongeren in Bodegraven die graag in het dorp willen blijven wonen. Door een extra bindingsvoorrang regel in de advertentie kun je wellicht sneller in aanmerking komen voor een sociale huurwoning.

Starter
Gezien je leeftijd kom je in aanmerking voor jongerenwoningen die gelabeld zijn tot 30 jaar. Ik adviseer je om deze woningen de aankomenden maanden/jaren goed in de gaten te houden en te reageren bij het ‘bijna’ verstrijken van de reactietijd. Je mag namelijk maximaal op 2 woningen tegelijkertijd reageren. Door elke keer te reageren in het laatste uurtje voor het werkelijk verstrijken van de reactietijd, kun je zelf een goeie inschatting maken voor welke woning je het best in aanmerking komt.

Tip 2: Mocht je een starterswoningen toegewezen krijgen (maximaal 1 slaapkamer, dus maximaal 2-kamers). Zorg ervoor dat je niet uit je huisje gaat ‘groeien’, waardoor je je starterspunten kunt verliezen en in de toekomst moeilijker kan doorstromen. Dit is een pilot van 2 jaar. September 2023 stopt deze pilot, en is het nog
niet bekend of mozaiekwonen hiermee
doorgaat.

Gegevens Woningnet
Zorg altijd dat je gegevens goed staan in Woningnet. Het is belangrijk omdat je hierdoor de juiste woningen voorbij ziet komen. Inkomen en het aantal personen op je inschrijving hebben effect op de woningen die je gaat zien. Voor een eenpersoonshuishouden geldt een inkomensgrens van maximaal € 44.035,-.

Buiten Woningnet om
Mozaïek Wonen biedt soms ook woningen aan buiten het reguliere woningtoewijzing die per direct of regelmatig te huur zijn. Hierbij gaat het om tijdelijke woningen die worden gesloopt op langer termijn. Dit lijkt een goeie (tijdelijke) optie! Op dit moment zijn er alleen geen tijdelijke woningen in Bodegraven. Dus dan zul je buiten Bodegraven kunnen kijken. Om in aanmerking te kunnen komen voor deze woning(en) dien je je in te schrijven bij Ad Hoc.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt!
Bij vragen mag je ons altijd benaderen op het Forum. Wij denken graag met je mee!

Met vriendelijke groet,

Nawal Imaankaf
Floqz

2 likes

Hallo Nawal,

Heel erg bedankt voor je advies. Ik ga zeker een brief schrijven en wellicht gaat het met snel lukken om een woning te vinden.

Groet,
Mounir Bakkali

1 like