Woonruimte gezocht in Zeist

Mijn naam is Bethina de Reus en ik woon op dit moment op kamers in Zeist.

Ik werk fulltime bij de Rabobank in Utrecht en mag daarnaast graag creatief bezig zijn. Schilderen, knutselen het bruist altijd van de ideeën. Daarnaast ga ik graag uit eten en naar de film of zit ik thuis te Netflixen.

Ik sta al her en der ingeschreven bij de woningbouw en makelaars, maar iets betaalbaars en zelfstandig vinden is lastig.

Wie kan me helpen?

Hoi Bethina,

Leuk dat je op ons forum actief bent. Kun je aangeven in welke regio je zoekt? Je woont nu in Zeist, maar is de gehele regio rondom Utrecht akkoord? En zoek je koop of huur, of maakt het niet uit?

M.vr.gr.

Sander

Ik wil het liefst in Zeist blijven wonen, maar een straal van 25km om Utrecht is ook akkoord.

Ik zoek een huurwoning of studio.

Ok, dat is nog best een flinke regio. En de oppervlakte? Studio’s zijn meesten niet zo heel groot.

Minimaal 25m2. Maar nog steeds het liefst in Zeist hoor. Maar ik merk gewoon hoe lastig dit is.

Ik ben ook nog getrouwd wat het dubbel lastig maakt ivm inkomen. Nu is het wel zo dat wij notarieel hebben vastgelegd dat onze financiën gescheiden van elkaar zijn(koude uitsluiting). Dus ik hoop dat ik daardoor wel iets mag huren met alleen mijn inkomen.

Wat ik begrepen had van de lokale corporatie Woongoed Zeist is er in Zeist een aanzienlijke particuliere markt, maar de druk op deze markt is enorm.
Woongoed Zeist heeft overigens ook een aantal vrije sector huurwoningen beschikbaar, maar ik kan mij voorstellen dat deze financieel even niet passen in jouw situatie: https://www.woongoedzeist.nl/ik-zoek-een-woning/vrije-sector-huur-en-garages/

De vrije sector huur hanteert over het algemeen een inkomenseisen van 4,5 x de huur. Dat is best pittig, want de sociale sector stopt bij 710,-. Dat betekent een bruto inkomen van al snel 3200,-.

Dat heb ik inderdaad niet. Maar sta wel ingeschreven bij ikwilhuren.nu is de website van mvgm. Sta ingeschreven voor de torenflat. Daar schijnt het best snel te kunnen gaan.

Grappig. Ik kende zelf mvgm weer niet. Zo zie je maar weer dat kennis delen interessant is voor woningzoekenden. Ben je ook geïnteresseerd in tijdelijke verhuur?

Nee het is echt tijd dat ik een eigen plekje vind die ik kan inrichten naar mijn wensen. Ben het verhuizen zat, wil me graag settelen.

1 like

Rooftrack is een website voor het vrije sector aanbod van enkele woningbouwcorporaties, waaronder Soest en Utrecht. Weliswaar geen Zeist, maar wel in de buurt. Misschien zit daar wat tussen?

Ik kwam laatst in contact met Wonam. Ze bouwen nu een pand in Utrecht. Weliswaar niet in Zeist en mogelijk wat aan de hoge kant qua prijs, maar wel snel beschikbaar.

Beschikbaar per 1 oktober vind ik niet heel snel… Ik zoek echt iets waar ik eerder terecht kan…

Echt mensen geloof me, ik weet niet meer hoe ik snel aan een woning kan komen.

Doordat ik getrouwd ben kom ik niet in aanmerking voor een sociale huurwoning, ook niet terwijl wij getrouwd zijn op huwelijkse voorwaarden met een zogenaamde koude uitsluiting. Dit zorgt er voor dat alle financiele zaken geheel gescheiden blijven. Maar nee hoor… natuurlijk weer niet als je iets wilt huren… Nee dan wordt alles bij elkaar opgeteld en verdien je te veel.

Dan denk je… ik huur wat via een makelaar, maar ook zij mogen bovenstaande regel toepassen. Mijn vrouw heeft al lang aangegeven om mij financieel te ondersteunen en ik dacht dan kan ik misschien op wat duurdere vrije sector woningen reageren. Maar nee, ik verdien daar te weinig voor en als mijn vrouw mij financieel wil ondersteunen moet zij ook medebewoner zijn en moet het van ons beide de hoofdwoning zijn.

Ik ben eerlijk gezegd even ter einde raad.

Dwingt de wet mij nu om te gaan scheiden?

Dit is inderdaad een hele nare situatie. Ik begrijp je situatie. Je valt overal tussenin. Ik zal ook eens nagaan of de community een beetje geactiveerd kan worden. Bij @prisca_1977 heb ik ook gevraagd of zij al actief is geweest op een Facebook groep voor woningzoekenden. Ik merk dat er in enkele grotere steden (en misschien ook Zeist), Facebook groepen actief zijn, waar ruimtes, woningen etc aangeboden worden. Dat lijkt overigens vooral particulier bezit te zijn… mogelijk best interessant, want daar kunnen de regels wel eens heel anders zijn of zelfs aanwezig zijn.

Ik heb waarschijnlijk een appartement in Hilversum. Via ikwilhuren.nu is van mvgm zoals ik al zei. Goed betaalbaar, heb er een optie op. Als ik ja zeg is die voor mij. Probeer alleen in contact te komen met de huidige huurder.

Hoi Bethina, gefeliciteerd! Dat is dan toch nog snel gegaan. Eerlijk gezegd, was de situatie niet gemakkelijk.

Ja krijg maandag de sleutel. Maar wat zijn makelaars toch boeven he. Verkeerde plattegrond online zetten (de woning is veel kleiner) en dan alleen maar zeggen… o excuses. Heel vreemd!

1 like

Haha, tja het is erg in deze tijd, maar top dat het je gelukt is. Ook is het vrij bijzonder dat je voor een dergelijk lage prijs bent geslaagd bij een makelaar.