Financiele opties onderzoeken

Je hebt een beeld van je ideale woonstek en gaat op zoek naar financiering. Het blijkt dat woningzoekenden zeker in de Randstad moeite hebben om dit voor elkaar te krijgen. Het kost moeite om een huis te financieren. Welke stappen zet je om je opties te onderzoeken? Waar loop je tegenaan?

Uit de verkennende interviews bleek bijvoorbeeld partners waarvan een partner een uitkering heeft moeite hebben om serieus genomen te worden door de bank. En dat er in de vrije sector strenge voorwaarden zijn om in aanmerking te komen voor woning.

Hebben jullie ervaring met dit soort situaties?

Ik ben eigen ondernemer. Voor een aanvraag van een hypotheek wordt ik sowieso al minder serieus genomen en betaal ik meer hypotheek rente. Het geluk heb ik dat ik 2 jaar geleden via sociale huur een appartement kon krijgen. Net voor dat ik zelf niet meer in aanmerking kwam. Ik verdien nu namelijk te veel voor de sociale huur.
Kopen wil ik graag, daar ben ik mee bezig. Hoe geen idee. Misschien krijg ik een hypotheek maar dat zal te weinig zijn.

Ik kan via mitros mijn eigen appartement kopen, maar die hypotheek krijg ik in mijn eentje niet rond. Terwijl ik dan op dezelfde lasten dan wel niet lagere lasten uitkom als mijn maandelijkse huur.

Ik zoek een manier om mijn maandelijkse lasten niet elke keer weg te geven maar ergens in te investeren. Misschien maar iets anders kopen en dat onder gaan verhuren… Tot zover was ik en de hoe en wat is mij nog niet duidelijk.

Hebben mensen hier ervaring mee? en zo niet kan ik hopelijk op mijn eigen bericht reageren met een antwoord :wink:

John

2 likes

Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat een hypotheek als ondernemer lastiger is inderdaad. Voor zover ik weet moet je dan minstens drie jaar stabiel veel verdienen en voor een ondernemer is dat lastiger om aan te geven. Met een partner is dat weer makkelijker, maar alleen best ingewikkeld.

Iets anders kopen? Geen huis maar een boot of iets dergelijks?

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van anderen! Op jezelf reageren is ook altijd leuk :wink:

Ik heb heel veel moeite met een hypotheek krijgen. Ik ben alleen en vaak als ik voor een hypotheek gesprek ga wordt ik al de deur gewezen en krijg ik te horen. Sorry wij kunnen niks voor u doen. U kunt het beste wachten tot u een relatie heeft. Dit heb ik al meerdere malen gehoord. Ik kan geen stap vooruit.

1 like

Jammer dat het alleen niet lukt. Je ziet toch vaak dat het tweeverdieners zijn die wel een hypotheek krijgen (een beetje afhankelijk van het type huis uiteraard). Dus je hebt al verschillende gesprekken met hypothekers gehad. Hoe lang ben je al bezig met je zoektocht?

Ik ben nu al 3 jaar bezig met zoeken en ik kom niks vooruit.

Dat is een hele tijd inderdaad. Iemand anders ervaringen?

Hoi John,

Ik ben benieuwd of je nog verder gekomen bent in je zoektocht naar koopmogelijkheden. Ik denk graag met je mee. Mitros was ook op het WoonEvent in Nieuwegein aanwezig. Misschien zijn de voorwaarden in de tussenliggende tijd veranderd.
Even meedenkend: al een starterslening via de gemeente uitgezocht?

Hoi Joyce,

Ben je al verder gekomen met de hypotheekadviseur, nav het WoonEvent?

M.vr.gr.

Sander