Tips gevraagd: woonruimte in Amersfoort gezocht

Hoi. Ik ben een pas gescheiden vrouw met een zoon en dochter en zoek woonruimte in Amersfoort. Door mijn inkomen zou ik woonruimte in de sociale huur moeten zoeken, maar de wachttijden zijn zo’n negen jaar, dus dat duurt helaas nog wel even…
Ook kom ik niet in aanmerking voor urgentie, omdat mijn minderjarige kinderen volgens de gemeente ook bij mijn ex kunnen wonen en dus niet dakloos dreigen te raken (wat de reden voor urgentie zou zijn).

Omdat ik straks vermogen heb vanwege uitkoop van mijn koophuis, dacht ik in de vrije sector wel een woning met drie slaapkamers te kunnen vinden. Helaas eisen vrijwel alle verhuurders een bruto maandinkomen van drie tot vijf keer de maandhuur en telt het voor hen niet mee of je waarborg of eigen vermogen hebt.

Kopen is ook geen optie: mijn deel van de overwaarde uit mijn voormalige koophuis is niet voldoende om samen met mijn inkomen een huis te kunnen betalen. Hoewel ik dat vanwege de lage rente best zou moeten kunnen. De banken willen er echter niets van weten.

Ik weet nu niet hoe ik aan een woning moet komen in Amersfoort of omstreken. Ik heb een vaste baan in deze stad, mijn kinderen zitten er op school en we hebben er ons sociale leven. We wonen er al ruim tien jaar…

Wie o wie heeft een goede tip om aan een woning te komen of wie weet woonruimte te huur voor mij en mijn kinderen?

1 like

Hoi Liesbeth,

Herkenbare situatie. Veel gescheiden stellen met kinderen lopen tegen deze situatie aan. Het is niet gemakkelijk.
Soms hebben corporaties ook vrije sector huurwoningen. Zij stellen vaak niet van die zeer strenge inkomenseisen.

Heb je momenteel al wel onderdak?

M.vr.gr.
Sander

Ja, dat klopt dat corporaties ook vrije sector huurwoningen verhuren. Maar dan hebben huurders van die corporaties altijd voorrang, en daarna gaat het op inschrijfduur. Met een halfjaar inschrijftijd kom je nergens voor in aanmerking.

Ik heb nu tijdelijk onderdak bij Parentshouses, maar dat is dus tijdelijk en niet zo geschikt voor twee puberkinderen…

Dat is zeker minder wenselijk. Wel fijn dat je in ieder geval even onderdak hebt en vanuit die positie kan zoeken. Lastige situatie. Je bent bijna aangewezen op de koopsector, alhoewel je ook gewoon inschrijfduur moet sparen bij woningnet. Soms worden er specifieke woningen verloot. Dat kan ook voor jou interessant zijn.
Is er een mogelijkheid om los van de huidige banken aan een lening of hypotheek te komen? Ik neem aan dat je al een keer met een hypotheekadviseur hebt gesproken?

Misschien heb je wat aan deze blogs, waarin ook onconventionele oplossingen staan:

Zo maar een idee: Je zou bijna zelf een coöperatieve vereniging oprichten met een aantal gelijkgestemden (denk aan andere gescheiden mensen) om vervolgens een Bouwblok of woningen te kopen en die woningen te verhuren aan de leden van de coöperatieve vereniging. Mogelijk kan deze coöperatieve vereniging met extern geld gemakkelijker woningen kopen.