Wat nu te doen?

Wij hebben een gigantische uitdaging.

Wij zijn beide nu 58 jaar en wonden in het mooiste stukje van Nieuwegein.

Inverband met omstandindigheden hebben wij besloten onze koopwoning te verruilen voor een appartement.

Wij willen heel graag in de buurt van de Lek blijven wonen maar dat wordt ons een beetje onmogelijk gemaakt door de wel erg sterk stijgende prijzen van de appartementen.deze zijn nu reeds 220000
Bovendien worden wij nu geconfronteerd met het feit dat wij over 9 a 10 jaar met pensioen gaan en daarom maar 160000 kunnen lenen voor een hypotheek.
Wij kunnen nu helaas alleen nog maar huren, en daar komt de uitdaging, omdat wij geen sociale huur kunnen krijgen zijn wij overgeleverd aan het huren van Vrije sector.

Nu betalen wij aan de Hypothee ongeveer 700 euro, en let op als wij gaan huren dan wordt dat voor een appartement ongeveer 940 euro en dan komt daar nog minimaal 50 euro aan servicekosten bij.

Wij staan dus met onze rug tegen de muur.

Wat te doen ???

Hopeloze Rob

Hoi Rob,

Ik denk graag met je mee.

Je beschrijft een typische middeninkomens situatie. Je verdient teveel om een sociale huurwoning te betrekken en vervolgens zit je in de vrije markt. Dan gaat de huur pijlsnel omhoog en de kwaliteit (lees m2) gaat eerst even een stuk omlaag.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat kopen geen optie is vanwege het lage hypotheekbedrag. Ik neem aan dat je dat voldoende hebt uitgezocht en dat je echt je pijlen richt op de huursector?

Om goed met je mee te kunnen denken even een aantal vragen vooraf:

  • is de lekomgeving voor jou belangrijk of Nieuwegein zuid? Met andere woorden: zou bijvoorbeeld Vianen ook passen? Dat is namelijk alweer een andere woningmarkt…
  • hoe groot moet het appartement zijn? Denk aan m2 of aantal kamers (woonkamer + slaapkamers)

Groet,

Sander

Hallo
Ik vraag mij af of, gezien de datum, jullie een goede oplossing hebben gevonden.
Graag lees ik jullie verhaal hoe dit is afgelopen.

Helaas hebben wij destijds geen terugkoppeling meer gekregen van Rob. Jammer, want het kan dus anderen inspireren en helpen. Maar, we spreken veel woningzoekenden in vergelijkbare situaties en zullen dat op het WoonEvent in Amersfoort ook weer zien.